Sokszor, de keveset egyen az elhízott gyerek!

Egyre nő hazánkban is a kövér gyerekek száma. A szülők nem is gondolnák mekkora mértékben felelősek a gyermekük elhízásáért.

Rengeteg a kövér

Igaz, hogy az európai ranglistán a középmezőnybe kerültünk, viszont húsz év alatt a duplájára nőtt az elhízott gyerekek száma Magyarországon. Leginkább a hat-nyolc éveseket érinti a probléma, körülbelül 28 százalékuk – tehát minden ötödik – szenved a túlsúlytól. Ha a szülők azt gondolják, hogy ez csak esztétikai probléma, akkor tévednek. Kettes típusú cukorbetegséghez, szív- és érrendszeri problémákhoz, és magas vérnyomáshoz is vezet a felesleges zsírréteg. A szakértők szerint a gyermek első három éve nagyban befolyásolja a későbbi táplálkozási szokásait, már ekkor kiderül, hogyan fog az ételekhez viszonyulni. Sőt már terhesen sem mindegy, hogy mit eszik az édesanya.

– Otthon kezdődik minden. Az a fontos, hogy életmódot váltson a fiatal, és ebben legyenek partnerek a szülők is. Az étkezést és a mozgást egyszerre be kell vezetni, figyelve arra, hogy a szervezet minden szükséges tápanyagot megkapjon. Jobban oda kell figyelni arra, hogy mennyit mozog és mit eszik – mondta el a Borsnak dr. Varga Károly gyermekorvos.

Irány a játszótér!

A gyerekek súlyleadására jobban kell figyelni, mint a felnőttekre, hiszen a fejlődő szervezetnek szüksége van a vitaminokra, ásványi anyagokra és rostokra, ezek nélkül nem tud egészségesen fejlődni.

– Ami fontos, hogy a gyereket nem fogyókúráztatjuk, hanem hagyjuk, hogy belenőjön a súlyába. Ez azt jelenti, hogy nem szabad éheztetni, inkább a „sokszor keveset” elvet kell követni. Az édességeket, cukrokat hagyjuk el, mivel ezekben nincs tápanyag. A napi hatvan- perces mozgás is meg kellene, hogy legyen. Ez lehet egy játszótéri szaladgálás, vagy hógolyózás, a lényeg, hogy a gyerek ne egy helyben üljön például a kanapén a telefonját nyomkodva, hanem mozogjon a friss levegőn – magyarázta Abonyi Orsolya dietetikus.

MI AZ A BMI?

meg akarunk győződni arról, hogy valóban elhízott-e a gyerek, akkor egy könnyed számítással kiszámíthatjuk a testtömegindexét. Ez a szám megmutatja, hogy a túlsúlyos, a normál, vagy a sovány kategóriába tartozik-e. Kiszámítása egyszerű: a kilogrammban mért súlyt kell elosztanunk a méterrel megadott magasság kétszeresével. A kapott szám alapján tudjuk meg, hogy a gyermek melyik csoportba tartozik.

Fiúknál

7 éves kor körül

Normál 14,5–18,4

Túlsúlyos 18,5–20,3

Elhízott 20,4 felett

Lányoknál

7 éves kor körül

Normál 14,6–18,2

Túlsúly 18,3–20,1

Elhízott 20,2 felett

 

forrás: borsonline.hu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Hirdetés






%d blogger ezt szereti: