Sokkal biztonságosabb lesz az online fizetés

Nagyobb összegű utalás előtt legalább két hitelesítő elemet kell majd megadni.

– Igaz, hogy a jövőben a banki PIN-kódunk mellett akár az ujjlenyomatunkra is szükség lehet, ha interneten fizetünk? Miért van erre szükség? – érdeklődött P. Tamás Gyuláról a Magyar Nemzeti Bank (MNB) szakértőitől. Az alábbiakban Fülöp Zsuzsanna, az MNB felügyeleti szóvivője, a Blikk jegybankára válaszol a kérdésre.

Változtak az előírások

Az internet és a digitalizáció nyújtotta lehetőségeknek köszönhetően sok hazai ügyfél a napi teendőit (pl. áruvásárlás, biztosításkötés, szállásfoglalás, közüzemi számlák fizetése stb.) és a hozzájuk kapcsolódó pénzügyi műveletek jelentős részét internet- vagy mobilbankon, illetve egyéb elektronikus fizetési felületeken intézi. Az elektronikus pénzügyek, vagyis pl. a bankkártyahasználat, online fizetések megbízhatóságának növelése érdekében már Magyarországon is több új biztonsági előírást alkalmaznak ez évtől, egyes rendelkezéseket érintően pedig 2019-től.

Fokozódik az ellenőrzés

Jövőre például valamennyi banknak, pénzügyi vállalkozásnak kötelező lesz az eddiginél szigorúbban hitelesítenie ügyfeleit (egyes szolgáltatóknál ez már jelenleg is így van), ha azok számlatulajdonosként szeretnének folyószámla-műveleteket végezni. Így a bankkártyás vagy online fizetéseknél, az internet- vagy mobilbanki fiókba történő belépésnél, vagy épp kártyalimitük módosításánál az ügyfeleknek alkalmanként legalább kettő – egymástól független – hitelesítő elemet kell megadniuk, amit gyakran neveznek többfaktoros hitelesítésnek is. Egy faktor lehet valamilyen jelszó vagy PIN-kód, amit csak mi ismerünk, vagy lehet az általunk birtokolt eszköz pl. mobiltelefon, amelyre SMS-kód érkezik, vagy akár valamilyen biológiai jellemzőnk (pl. ujjlenyomatunk, íriszszkenner) is. A jövőben így valóban előfordulhat, hogy egy mobilbankon keresztül indított átutaláshoz a belépési jelszavunk mellett akár az ujjlenyomatunkra is szükség lesz.

A kis összegű, jellemzően 5 ezer forint alatti bankkártyás érintéses fizetéseknél azonban – a gördülékenység fenntartása érdekében – továbbra sem kell majd ilyen többfaktoros hitelesítést alkalmazni. A bűnözői, rosszindulatú próbálkozásokkal szemben viszont védelmet jelent számunkra, hogy öt sikertelen hitelesítést követően a számlahozzáférést zárolja az ügyfél számlavezető bankja.

Kevesebbet bukhatunk

További, az elveszett, ellopott bankkártyákkal kapcsolatos újdonság, hogy az illetéktelen használatuk miatti kárt (pl. ha egy tolvaj PIN-kód használatával pénzt vett fel segítségükkel) az ügyfélnek csupán 15 ezer forintig kell viselnie (az eddigi 45 ezer forint helyett), ha a kár azelőtt történt, hogy a kártyát letiltatta volna bankjánál. Az ezen felüli, illetve a bejelentést követő veszteséget a bank téríti meg legkésőbb a következő munkanap végéig, kivéve, ha a bank bizonyítja, hogy az ügyfél a kárt szándékosan vagy súlyosan gondatlanul okozta. Sőt a 15 ezer forintos kárviselés alól is mentesül az ügyfél, ha a bankkártya elvesztését, ellopását, jogosulatlan használatát a kár bekövetkezte előtt nem észlelhette, illetve, ha a kártyát PIN-kód nélkül használták (pl. internetes vásárlásnál), vagy a pénzügyi intézmény nem alkalmazta a megerősített, többfaktoros úgynevezett erős ügyfél-hitelesítést.

Változtassuk meg a kapott jelszót

A biztonságos online bankolás érdekében mindig javasolt a banktól kapott jelszavakat az első belépésnél megváltoztatni, az eszközökre tűzfalat és vírusirtó programot telepíteni, illetve lehetőség szerint kerülni a nyilvános internetre, pl. a kávézók ingyenes wifi-hálózatára történő csatlakozást. Az elektronikus banki szolgáltatások köre és az ügyfél-hitelesítés módja intézményenként változó lehet, ezért célszerű közvetlenül a saját bankunknál tájékozódni e szolgáltatás feltételeiről, s a megfelelő működéshez szükséges technikai követelményekről is.

 

Forrás: blikk.hu

Hirdetés






%d blogger ezt szereti: